Det er meget oppe i tiden at sætte grænser og stå ved sig selv. Men hvorfor går det nogle gange galt? Hvorfor lader vi os sommetider krænke og hvordan undlader vi at krænke andre? Tit går det galt fordi, vi er usikre på, hvad vi har ret til i situationen.

 

1. Kend dine rettigheder og forstå dem

Vi skelner mellem personlige rettigheder og dem der er knyttet til en rolle eller funktion:

Personlige rettigheder

  • Alle har retten til at tænke, føle og være. F.eks. at elske, føle sig såret eller være lykkelig.
  • Alle har ret til at handle, at eje og at ytre sig – indenfor lovens rammer og krav.

Rollerettigheder

Dagligdagen er fyldt med roller, som på forskellig vis påvirker vores personlige rettigheder, fordi de ofte medfører ansvar og pligter. F.eks. forældrerollen, lederroller og medarbejderrollen. Rollerettigheder er knyttet til en funktion eller konkret situation.

 

2. Sådan forbereder du dig

Kig bagud (reflekter). Tænk på en situation, hvor dine grænser blev overtrådt eller dine rettigheder blev krænket, og spørg dig selv:

  • Hvad VAR dine personlige- og rollemæssige rettigheder i den konkrete situation?
  • Var du i en rolle, der medførte ansvar og pligter overfor andre? Hvad og hvem?
  • Var du i tvivl? Hvorfor?

Se fremad. Tænk på et fremtidigt scenarie, hvor det er vigtigt for dig at blive respekteret eller der er risiko for, at dine grænser bliver overtrådt. Spørg dig selv:

  • Hvad ER dine personlige- og rollemæssige rettigheder i den konkrete situation?
  • Medfører rollen ansvar og pligter overfor andre? Hvad og hvem?
  • Er du i tvivl? Så undersøg det!!
  • Hav et mål, læg en plan… tjek for negative bivirkninger.

 

3. Kommuniker dine grænser respektfuld og tydeligt (assertivt)

Sig det som det er – uden omsvøb, undskyldninger eller forklaringer. Gør det respektfuldt, så at du i din iver efter selv at få respekt, ikke krænker andre. Her er et par tips:

  1. Sig hvad du ønsker / ikke ønsker (dit mål) – klart og tydeligt.
  2. Klart og tydeligt vil sige, at dit ordvalg og kropssprog matcher dit budskab.

Vær opmærksom på, at ønsker ikke er det samme som krav. Den anden person har nemlig også ret til at sige nej og sætte grænser. Hvis du f.eks. synes, din partner skal være mere opmærksom – er det ikke det samme, som at have ret til at få det.

Du kan få hjælp til at sætte sætter grænser på kurset Assertiv Kommunikation. Kurset afholdes nu også som webinar. Du kan deltage alene eller sammen med dine kolleger.

Tilmeld dig Nyhedsbrev her

Få værktøjer til personlig udvikling

Tak for din tilmelding